
Waldemar Stelmach

ODDZIAŁYWANIE POSKICH ROZGŁOŚNI ZACHODNICH NA STRUKTURY SPOŁECZNE  POLSKI W LATACH 1981 - 1986

Motto:

Nie jest mądry, co wiele spraw umie, 
lecz co złe z dobrem rozeznać rozumie

Mikołaj Rej

Do Polski

Dopóki, Polsko, krew twoich żołnierzy

Szeroką strugą nie spłynie jak ongi

Greckich herosów krew pod Missolonghi,

Dopóty, Polsko, nikt ci nie uwierzy!

Walcz więc, narodzie, giń! –Trąbią anieli.

Walcz, lecz na litość Europy nie licz;

Trzeba jej silnych wzruszeń, ścisku krtani,

Więc pierwej zgińcie, myśmy zblazowani.

Alfred de Musset /1831/
Przełożył Jerzy Lisowski

Warszawa 2021
ZAMIAST WSTĘPU:
Uzasadnienie tematu (prolegomena)
Pierwsza data: trzynasty grudnia 1981 roku otwierająca okres prezentowanej analizy nie wymaga uzasadnienia. Dowodzenie, iż wprowadzenie stanu wojennego zadecydowało o nowej jakości propagandy polskich rozgłośni zlokalizowanych na Zachodzie w stosunku do Polski byłoby zabiegiem tautologicznym. Dlatego darujemy go sobie.
Wymaga natomiast uzasadnienia czas zamykający analizę. Rok 1986 był uwieńczeniem szeregu działań politycznych i gospodarczych, które określić można jak liberalizujące. Do najważniejszych wydarzeń politycznych tego czasu należało uwolnienie więźniów politycznych, zastosowanie nowych metod penalizacji, tzn, zmian karnych kwalifikacji prawnych (odstąpienie od aresztowań i wprowadzenie kar finansowych) , nieoficjalne przyzwolenie (nie reagowanie) władz na reaktywowanie zakładowych i ponadzakładowych struktur "Solidarności" ("S") oraz rozpoczęcie realizacji niektórych postulatów "S" z 1981 r. i powołanie Rady Konsultacyjnej.
Z istotnych zmian, które dokonały się w gospodarce wymienić można choćby tylko powołanie Rady Społeczno-Gospodarczej, uchwalenie ustawy antymonopolowej, szybki rozwój drobnokapitalistycznych przedsiębiorstw, odchodzenie od kolejnego etapu nieudanych reform gospodarczych itd.
Nowy okres rozpoczynający się w końcówce 1986 r. zauważyły także ośrodki propagandowe zlokalizowane na Zachodzie i krajowi opozycjoniści. Na przykład Radio Francuskie (14.2.1986 r.) przekazało uwagę L.Wałęsy „o systemie sprzed 1986 r.”

Zakres zachodzących zmian znalazł na tyle istotny oddźwięk w języku i treściach audycji polskich rozgłośni zachodnich, że analiza wybiegająca poza omawiany okres w żaden sposób nie przystawałaby do lat 1981 - 1986 i dlatego musi stanowić oddzielne opracowanie.
Drugie wyjaśnienie przyczyn podjęcia tematu należne czytelnikowi (które być może powinno być pierwszym) to przede wszystkim zasięg oddziaływania radiostacji na społeczeństwo polskie w jego zróżnicowaniu.
Dlaczego w zróżnicowaniu?
Przede wszystkim dlatego, że nie było do tej pory (według rozeznania autora) opracowania traktującego o oddziaływaniu polskojęzycznych rozgłośni zachodnich na podstawowe grupy społeczno-zawodowe w Polsce. Zaś wielu teoretyków propagandy między innymi Stanisław Kuśmierski
 , M.J.Kwiatkowski
 (nestor polskiej radiofonii) jak i wielu zagranicznych socjologów, znawców komunikacji społecznej  uważa, że propaganda (socjotechnika) radiowa oddziaływuje na określone poziomy struktury społeczno-zawodowej, które należy traktować jak podsystemy społeczeństwa. Pamiętajmy, że w wymienionych latach audycje i programy TV nie były tak popularne i liczne jak dziś, 30 lat później. Podstawę stanwił przekaz radiowy.
Zasięgu oddziaływania analizowanych radiostacji nie będziemy oceniać, zgodnie z przyjętymi kanonami badań socjologicznych, jako duże lub małe. Po prostu przedstawimy liczby, procenty i opinie. Badania przeprowadzone przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Prognozowych Komitetu ds. Radia i Telewizji
 w czerwcu 1985 r. pokazały, iż 34% badanej populacji słuchało polskojęzycznych rozgłośni zachodnich. Znikomy odsetek słuchało audycji regularnie. Nie przekraczał on w stosunku do żadnej rozgłośni 3%. Okazjonalnie słuchało maksimum 9%. Bardzo rzadko słuchało 12%.
Na przestrzeni lat 1983 - 1987, co jest bardziej interesujące niż wynik jednorazowego badania, percepcja, rów​nież wg badań Ośrodka, przedstawiała się nastąpująco (patrz tabela - w procen​tach do ogółu badanych):
	Rozgłośnia
	
	Lata
	
	
	

	
	1983
	1984 
	1985
	1986
	1987

	Głos Ameryki
	18
	14
	22
	17
	18

	Wolna Europa
	17
	12
	19
	12 
	14

	Radio Brytyjskie
	10
	9
	15
	11
	12

	Radio Francuskie
	0,3
	4
	4
	2,2
	2

	Radio Niemieckie
	2
	2
	5
	2,1
	3


Według danych Centrum Badań Opinii Społecznych (CBOS) ze stycznia 1987 r, w kontekście  wieku dominowali słuchacze od 16 do 29 lat (28%) i 40 do 49 lat (28%); ze względu na wykształcenie dominowały wśród słuchaczy osoby z wy​kształceniem wyższym - 36% respondentów; wg przynależności społecz-no-zawodowej najliczniejszą grupą byli pracownicy umysłowi (29%) , potem robotnicy (24%) i rolnicy (16%) .
Zasięganie informacji u polskojęzycznych rozgłośni zachod​nich nie było tożsame z wiarą w uzyskiwane wiadomości. Wierzyło polskojęzycznym rozgłośniom 34% badanej populacji.
Dziennikarze, a więc osoby zajmujące się propagandą zawodowo oceniali rozgłośnie zachodnie nadające w języku polskim następująco:  1,4 % uważało, że są one ogodne zaufania, 18,7% twierdziło, iż wiadomości są bardzo aktualne a dla 10% były one bardzo in​teresujące
.
Według badań prowadzonych przez ośrodki analityczne polskojęzyczne rozgłośni zachodnich,słuchalność audycji była wyższa aniżeli wynikało to z badań krajowych. BBC 21.2.1988 r. poinfor​mowało, że "... wg dyrektora generalnego sewisu BBC audycji polskiej sekcji BBC słucha w Polsce aż 48% słuchaczy. Liczba słuchaczy w Polsce podwoiła się od roku 1980." Jak widać, przy porównaniu z badaniami plskimi przytoczonymi powyżej, różcnice są bardzo znaczne, można uznać, że zasadnicze.
Radio monachijskie poinformowało 1.03.1987 r, o wynikach badań dotyczących struktury swoich słuchaczy w Polsce. Przedstawiała się ona wg rozgłośni nastąpująco: "z badań na lata 1985 - 1986 wynika, że 17% naszych słuchaczy to rolnicy i pracownicy rolni, 50% robotnicy, 18% pracownicy umysłowi, urzędnicy, 3% wyżsi urzędnicy, menadżerowie, 4% - przedstawiciele wolnych zawodów jak lekarze, adwokaci, artyści. Jeśli chodzi o wykształcenie 69% deklarowało wykształcenie podstawowe, 30,5% średnie i wyższe. Dane te obliczone zostały na podstawie ankiet wypełnio​nych w ubiegłym roku przez 959 osób. Dane ubiegłoroczne są bardzo podobne do danych z lat poprzednich. W zasadzie proporcje składu społecznego naszych słuchaczy nie zmieniły się w ostatnich latach...
Niektóre dane jak widać wykazywały zbieżność z wynikami uzyskanymi w badaniach polskich.
Odbiegały natomiast od rezultatów uzyskanych przez krajowe ośrodki badawcze uogólnione rezultaty podawane przez tą samą rozgłośnię miesiąc później (29.3.1987).
Powołując się dość zagadkowo na "pewne opracowanie" prowadzone "w jednym z miast w Polsce na jednym z ośrodków uniwersyteckich" poinformowano, że "... powszechne zaś było przekonanie o popularności zagranicznych rozgłośni nadających w języku polskim: radio "Wolna Europa" - 68%, "Głos Ameryki" - 87%, BBC - 46%”.
Paryska "Kultura" - nie podzielała optymizmu zachodniej rozgłośni i stwierdzała, że "Wolna Europa" jako czołowy i typowy przedstawiciel rozgłośni zachodnich traci swoją popularność w Polsce 
.
Określając percepcję rozgłośni zachodnich w kraju, jako jedną z przyczyn podjęcia tematu, nie chcielibyśmy ograniczyć się jedynie do stwierdzenia liczby słuchaczy. Ważniejszą stroną percepcji jest jej efektywność. Audycje zagraniczne miały określo​ne znaczenia przede wszystkim dla uczestników ruchów opozycyjnych. Andrzej Gwiazda,,- jeden z byłych przywódców "S" powiedział w wywiadzie udzielonym - radiu "Wolna Europa" (3.5.1987), że „wydarzenia" 1980 r. nastąpiłyby niezależnie od tego, czy RWE nadawałaby czy nie. Natomiast nie jestem pewien-kontynuował - czy znaleźliby się tacy, którzy w sierpniu zrobiliby taki strajk". Z kolei "... Ste​fan Bratkowski, przewodniczący Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, rozwiązanego przez władze PRL oświadczył, że poparcie okazywane przez zachodnie środki przekazu, znacznie się przyczyniło do poprawy położenia w Polsce" (9.11.1988). Ta sama rozgłośnia 31.7.1986 r. zapoznała słuchaczy z artykułem Michała Spisa zamieszczonym w nielegalnym czasopiśmie "Arka". Oto fragmenty: "... Sam należę do wiernych słuchaczy monachijskiej radiostacji. Przez lata całe.stanowiła ona dla mnie i moich rówieśników z pokolenia "S" główne źródło informacji,kształtowałannasze poglądy, postawy, ofiarowywała wiedzę i nadzieję... Trudno, rzecz jasna, precyzyjnie wymierzyć wpływ jaki rozgłośnia wywierała na kształtowanie świadomości poszczególnych grup społecznych, ale z pewnością nie był on mały. Bez radia "Wolna Europa" nie bylibyśmy tym czym dziś jesteśmy, nie wiedzielibyśmy tego, co dziś wiemy, nie myślelibyśmy tak, jak dziś myślimy”.
Uwzględniamy, że w wypowiedziach tych i takich jest wiele kurtu​azji, ale nie ma empirycznych podstaw aby sądzić, iż jest to wyłącznie kurtuazja,która nie miała żadnego odzwierciedlenia w społecznej rzeczywistości.
Odwrotnie, skłonni jesteśmy zgodzić się z twierdzeniami, że rozgłośnie miały, być może niewielki, ale miały swój udział w dezideologizacji ustroju socjalistycznego, wykazywaniu przez społeczeństwo postaw krtycznych wobec poczynań władz, w sukcesach politycznych, które odnosiła opozycja polityczna. Gdyby tak nie było, nie byłoby w pewnym okresie zagłuszania rozgłośni, nie byłoby polemik z poglądami radiostacji. Nie byłoby w ogóle wojny propagandowej, gdyby nie uzasanione nadzieje jednej strony i obawy drugiej.
Treści uniwersalne
Mimo, iż celem analizy jest oddziaływanie rozgłośni na podstawowe grupy społeczne, nie można nie wspomnieć o pewnych treściach i metodach stosowanych bez wzglądu na adresata. Zasługują one na miano uniwersaliów propagandowych.
1) Bez wątpienia należy do nich język jakim posługiwały się, rozgłośnie. Stanowi on istotę propagandy werbalnej; jest jedynym sposobem wyrażania przekazu radiowego. Wielu autorów wyraża przekonanie, iż obrazowość języka jest skuteczniejsza często niż sama treść. Autorzy książki  Sojologia języka piszą wprost, że "... mniej ważne jest to o czym się mówi, a nąjważniejsze jest to jak się mówi”
. Pogląd ten wydaje się być skrajnym. Niemniej jednak efektowne przekazanie treści zwiększa bez wątpienia moc jej oddziaływania. Wielu z nas wie, pamięta jak pięknie mówią np. D. Olbrychski, A. Dymna i inni , ale kto pamięta co mówili?
Język rozgłośni charakteryzował się łatwo zauważalną agresywnością i polityczną hasłowością. Przy tych wadach był jednocześnie komunikatywny i często przekonywujący; bardziej niż język propagandy krajowej. Do wspólnych cech języka rozgłośni zlokalizowanych na Zachodzie zaliczyć należy co-najmniej kilka przejawów" Najczestsze z nich to:
I. Podobieństwa frazeologiczne i przymiotnikowość. 
Jeśli np. mówiło się o władzy, to zawsze była ona głupia, zła, szkodząca społeczeństwu itd. Jeśli zaś występowała w przekazach opozycja to bez wątpienia z superlatywnym dodatkiem. Nagminnie stosowano dla wzbogacenia efektu - tautologię; te same treści wypowiadane innymi słowami – np. o poniżaniu społeczeństwa polskiego.
Metodę tę można było zauważyć tylko w skali makro. Oddzielne audycje stwarzały wręcz odwrotne wrażenie: litości, współczucia, czystej informacji, ukierunkowania działań społecznych itd. Dopiero sprowadzenie do wspólnego mianownika pewnych stereotypów, wyrażeń frazeologicznych i pojedynczych stwierdzeń pozwalało zaobserwować wymienioną tendencję. Ciągłe opisywanie biedy, poniżania . przez władzą, gnąbienie przez ZSRR, zapóźnienie w stosunku do reszty świata - choć w niektórych fragmentach i momentach słuszne – w całości powodowały odczucia poniżające nas Polaków mieszkających w kraju 
II. Dążenie do zmiany nastojów społecznych.
W myśl ustaleń Aktu Końcowego KBWE
 propaganda ingerująca w życie innego państwa - a przecież radiostacje nie działały w Polsce -powodująca niepokoje społeczne jest zakazana. Dlatego stosowano kryptoporopagandą. Używano dla tych celów wysublimowanego języka, przemycano treści ideologiczne w audycjach na pozór nie należących do przekazów politycznych.
III) Kolejną wspólną cechą była jedna, określona tematyka dominująca we wszystkich radiostacjach i formach audycji. Sprawiało to wrażenie zmowy. Dokładne pogrupowanie tematyczne trzydziestu kilku godzin codziennej publicystyki i informacji jest zadaniem niemożliwym do zrealizowania w objętościowo ograniczonym artykule. Dlatego ograniczymy się do tematów zajmujących zdecydowanie najwięcej miejsca antenowego.
a) Bez wątpienia w omawianym okresie dominowała szeroko pojęta tematyka Kościoła. Obrazowo wyglądało to w ten sposób, że na półkach archiwalnych z lat 1981 - 1986 stenogramy (tzw. "nasłuchy") z audycji dotyczących (umownie) Kościoła zajmowały 4-5krotnie-więcej miejsca niż pozostała tematyka ekonomiczna, chłopska, kulturalna itp.
Problematykę kościelną można podzielić z grubsza na dwie podgrupy. Pierwsza - to tematy stricte polityczne, takie jak np. walka Kościoła z komunizmem, partnerstwo Kościół - władza, Kościół i "S".
Następną podgrupę stanowiły tematy okazjonalne: wizyty papieża w Polsce, proces zabójców księdza Popiełuszki, fundacja rolna Kościoła i inne. 

Punktem wyjścia były przeważnie homilie, listy pasterskie, wywiady dostojnków kościelnych, oświadczenia. Istniała przy tym bardzo "cienka" ale wyraźnie dostrzegalna granica między rzeczywistym  stanowiskiem Kościoła i propagandową interpretacją rozłgośni. 
 IV. Kolejna, drugą pozycją - jeśli chodzi o czas przekazu - było omiawianie stosunków polsko-radzieckich. Naświetlane one były zarówno historycznie jak i odnosiły się do ważniejszych wydarzeń i procesów omawianego okresu. W zdecydowanej przewadze omawiano je i ineterpretowano przez przeciwników ówczesnego ustroju mieszkających w kraju, jak np. członków KPN i innych ugrupowań, które miały wpisane w swoje programy "walkę o niepodległość Polski". Zwycięstwem radiostacji jest, że dziś prawie wszyscy mówią o Polsce niepodległej, która jakoby istnieje dopiero od zwycięsta politycznego „S”. A przecież w tamtych czasach mieliśmy Polaka, sekretarza ONZ, pana Lewandowskiego. Czyżby sekretarzem ONZ wybrano kogoś z kolonialnego lub zniewolonego kraju?!
Wspólnym mianownikiem był ciągły atak na istniejące relacje między Polską a ówczesnym Związkiem Radzieckim oraz eksponowanie trudności i mankamentów istniejących w tych relacjach. Wiodącym tematem historycznym stała się analiza "Jałty"; jej przyczyn, winowajców i tragicznych skutków. W audycjach obwiniano "sprawiedliwie" tak ZSRR jak i państwa zachodnie. Kolejnym wątkiem historycznym była zbrodnia katyńska. Sprawy ekonomiczne pokazywały wyzysk Polski przez ZSRR -szczególnie w dziedzinie handlu i stosunków gospodarczych w ogóle. Sugerowano równocześnie, że niedostatki ekonomiczne Polski wynikają z narzuconego jej przez ZSRR systemu gospodarczego. Dowodzono, że dyskryminowana w tym tym względzie nie jest tylko Polska lecz wszytkie kraje RWPG.
 IV. Obok wyżej wymienionych tematów stałym prawie elementem większości audycji była krytyka założeń ideologicznych socjalizmu jako całości i oddzielnych jego składników oraz realizacja polityczno-ideologicznych pryncypiów. Na tym tle, konstruowanym w kategoriach dramatycznych lub tragicznych przedstawiano pozytywy i osiągnięcia kilku przodujących państw kapitalistycznych. 

Myślą przewodnią wyżej wymienionych bloków  audycji było prowadzenie walki ideologicznej, której rezultatem miały być określone poglądy i postawy słuchaczy. Przyznać trzeba, że w dużym procencie cel ten osiągnięto. 
Oddziaływanie na robotników
Należy przyjąć na podstawie przekazywanych treści, iż celem oddziaływania rozgłośni na klasę robotniczą - podobnie jak i na całe społeczeństwo było zniechęcenie jej do idei i zasad ustrojowych opartych na pryncypiach marksistowsko-leninowskich i jeszcze bardziej do ówczesnego etapu rozwoju społecznego zwanego bezpodstawnie realnym socjalizmem. Szczególnie eksponowano problemy bezpośrednie przez robotników obserwowane i odczuwalne. Były to zagadnienia polityczno-ekonomiczne związane ze sprawowaniem władzy i poziomem życia.Te pierwsze naświetlane były one przede wszystkim przez pryzmat zarządzania przemysłem i oddzielnymi fabrykami. Te drugie przez pryzmat gigantycznych trudności w zaopatrzeniu rynku
Propaganda skierowana do klasy robotniczej zajmowała wyjątkowe miejsce bowiem liczebność tej grupy społecznej w tamtych czasach (około 8 mln), skupienie i wielkość wytwarzanego dochodu narodowego (około 70%) czyniło z niej decydujący czynnik w strukturze gospodarczej PRL a tym samym i politycznej. Ostatnie lata dowiodły niezbicie, że zasadnicze przemiany społeczno-polityczne nie mogą się dokonać bez udziału robotników.
Radiostacje zachodnie samego pojęcia "klasa robotnicza" nie używały; chodziło o to aby nie posługiwać się słownictwem zaczerpniętym z oficjalnego języka państw socjalistycznych, mediów, a także nauki.
Głównym wrogiem robotników, wg zachodnich rozgłośni, była w Polsce "władza". Zaliczano do niej wszystkich prawie, którzy nie wykonywali pracy fizycznej. Takim ustawieniem problemów można było przeciwstawić "robolom" działaczy, organizacje polityczno-społeczne, administrację; wszystkich nie – robotników.
Stosując tę wykładnię można było krytykować nie tylko naczelne organy państwa ale także jego agendy czy organizacje, które miały najbliższy związek z robotnikami a więc niesolidarnościowe związki zawodowe, samorządy pracownicze, dyrekcje.
Nieprzeciętnie dużo miejsca poświęcono OPZZ-towskim związkom zawodowym. Jeszcze przed ich powstaniem skrytykowano nie istniejacy w rzeczywistości, bo nie mógł istnieć, program jako wygodny dla PZPR i administracji państwowej" (RWE 16.04.1982) .

Kilka lat później radiostacje zmuszone były zmienić zdanie co oględnie wyraziła DLF (22.09.1985) stwierdzając, iż postępowanie nowych związków zawodowych "bynajmniej nie przysporzyło partii jedynie radości".
Przyjętą w 1982 r. Ustawę o związkach zawodowych (do dziś funkcjonującą) uznano jako "zamach na ruch związkowy", "zniewagę dla robotników polskich". Wielokrotnie przytaczano wypowiedź R.Reagana który określił ją jako "kolejny poważny krok w fali prześladowań narodu polskiego". RWE (21.10.1082) uznała, że "wystarczy dziesięć dni aby wykazać w praktyce, iż nowe związki zawodowe wcale nie są potrzebne polskiemu światu pracy.” O braku rozeznania sytuacji i „czarnym” charakterze propagandy świadczy dzisiaj prawie taka sama liczebność tych związków co i "S".
Prawie powszechną prawidłowością było negatywne przedstawianie osób wstępujących do nowych związków. Przytaczano między innymi historyjki o tym jak kierownicy ściągali do biur bumelantów i pijaków obiecując im darowanie przewinień w zamian za wstąpienie do nowych związków (Gł.Am. 04.11.1982). Nie obce było propagowanie zastraszania. RWE (16.03.1983) opisywała przypadki "spu szczania lania członkom grup inicjatywnych i stosowania innych form uprzykszających im życie" - co żresztą sporadycznie miało miejsce. Działaczy nowych związków określano nagminnie jako ukrytych sługusów PZPR i osoby z marginesu działalności społecznej, nie mające o ruchu zawodowym zielonego pojęcia itp. Pozytywną stroną nowych związków w opinii rozgłośni miała być potencjalna możliwość załatwiania niektórych spraw pracowniczych w skali zakładu pracy. Rozwój i działalność nowych związków wymuszały, choć bardzo sporadycznie, zmianę zachodnich ocen na coraz bardziej obiektywne. W pierwszych dniach stycznia 1983 r. Głos Ameryki lekceważąco odnosił się do przekazywania urządzeń techniczych nowym związkom, twierdząc, że nie będą one przez nie wykorzystane jako, że ich istnienie "jest dość potężnym fiaskiem". Miesiąc później zmieniono zdanie wzywając do ukrywania sprzętu i nie przekazywania. Związki krytykowane były dosłownie za wszystko. Za to, że powstał nowy tygodnik, za to, że w I Kongresie OPZZ nie uczestniczyło kilka federacji, za organizację niepodobną do solidarnościowej itd. Po powstaniu OPZZ ubolewano, że A.Miodowicz nie wszedł do BP KC PZPR (RWE 22.12.1984) gdzie mógłby bronić robotników a po zaistnieniu tego faktu bardzo mocno byłego szefa OPZZ za to krytykowano.
Nie można nie wspomnieć o poruszanych problemach pluralizmu związkowego. W pewnym okresie był to "dyżurny" temat poruszany po kilkanaście razy dziennie. Do 1984 r. jednoznacznie negowano możliwość istnienia jakiegokolwiek innego związku zawodowego poza "S". Audycje miały w owym czasie charakter kategorycznych poleceń: "należy bojkotować oficalne związki zawodo​we" (RFI), "członkowie "S" nie mogą należeć do żadnego innego związku" (BBC), "nie może być mowy o jakiejkolwiek współpracy poszczególnych członków "S" ze związkami organizowanymi przez władzę" (RWE).
Zdecydowana zmiana tonacji nastąpiła po komunikacie 214 Konferencji Episkopatu Polskiego. Wzywano w nim do stworzenia w Polsce warunków niezbędnych dla działania organizacji niezależnych ideologicznie. Zapewne nie bez znaczenia był fakt, uwolnienia więźniów politycznych (1986 r.) i przystąpienie niektórych działaczy opozycyjnych do struktur tworzonych przez władze. Zaistniała "groźba", że stworzone zostanie i zaakceptowana przez Zachód pluralistyczne państwo bez udziału "S". Ta sytuacja spo​wodowała kolejną zmianę propagandowych orientacji.
Teorie propagandowe dowodzą, że jednowymiarowe pokazywanie problemu jest nużące i w końcu prowadzi do obniżenia zainteresowania słuchaczy. Dlatego też na tło "wrogów", "przeciwników", "ciemiężycieli" robotników należało nałożyć obraz inny, pozytywny. Była to "S". Występowała ona w przekazach jako jedyna sprawiedliwa organizacja, niezależna, walcząca o wyzwolenie ekonomiczne i polityczne robotników. Z audycji wynikało, że jest ona właściwie bez skazy, że dąży do idealnego porządku ekonomiczno-politycznego. Mimo, iż jej działalność była w omawianym okresie zakazana, starano się dowieść, że funkcjonuje informując o oświadczeniach, wypowiedziach jej działaczy. Relacjonowano każde aresz​towanie, każdą audycję nadaną przez "S" i udzielano jednocześnie instrukcji organizacyjnych i politycznych. Na przykład RWE w szeregu audycji we wrześniu 1983 r. polecało jednoznacznie opanować rady robotnicze przez działaczy "S", ponieważ są one doskonałą szkołą działania.
Nieco mniej miejsca niż audycjom traktującym o organizacjach robotniczych i ich znaczeniu w życiu politycznym, eko​nomicznym i społecznym poświęcono zaganieniom zawodowym określonym grup robotników.z uwzględnieniem strategicznych gałęzi gospodarki narodowej i lokalizacji.
Hierarchia tematów była tu zaskakująca. Decydujące znacze​nie miała sensacyjność , możliwość ośmieszenia, krytyki itp.
Najwięcej miejsca udzielono problemom pracowników górnictwa i hutnictwa - czyli przemyłsom zlokalizowanym w największym skupisku robotników t j . na Śląsku. Dalsza kolejność to Wybrzeże z jego problemami.
Górnictwo - to przede wszytkim eksponowanie wypadkowości. Szczególne nasilenie takich audycji zaobserwować można było przed 4.12 każdego roku- przed górniczym świętem. Stosowano metodę uderzeniową. Mnóstwo negatywnych faktów przekazywanych w krótkim czasie. Winą zawsze obarczano bliżej nieokreślone władze. Gł.Am. (17.98.1983) twierdził, że poprawę BHP w górnictwie można było zauważyć jedynie w 1981 r. dzięki staraniom "S". W rzeczywistości wskaźnik wypadkowości w tych latach nie odbiegał od analogicznych wskaźników w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Dzis wskaźnik wypadkowości w stosunku do tamtych lat jest o wiele większy.
Sensacje robiono z byle czego; Np. 04.12.1984 r. RWE dowodziło, że zorganizowanie centralnych obchodów Dnia Górnika w "jakimś" Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu a nie w katowickim "Spodku" świadczy o niedocenianiu górników. Ów Dom zaś jest drugim co do pojemności gmachem na Śląsku. 
Pracowników hutnictwa informowano głównie o stosowaniu przestarzałych technologii rosyjskich i wynikających stąd uciążliwościach pracy. Przytaczano (jakoby) wypowiedzi robotników z huty im. Lenina, którzy uznawali, że w wieku 40 lat są już ludzkimi wrakami. Donoszono o nieopłacalności eksportu wyrobów hutniczych (RWE 05.06.1986), krytykowano mocno i często sam pomysł zbudowania huty "Katowice". Czasem podawano sprzeczne wiadomości jak np. tę, że hutę zbudowano na polecenie ZSRR a nieco później, że Rosjanie w obawie o konkurencję"rozkładają" hutę.
Do frustracji społecznej mogły doprowadzić same tytuły audycji o Wybrzeżu. Oto niektóre z nich: "Czarna przyszłość białej floty", "Śmierć w polskiej flocie", "Bezdroża polityki władz PRL w zakresie rybołówstwa", "Skandal w PŻM" itd. (niektóre z nich sprawdziły się, niestety, dopieroo aktualnie : w ustroju kapitalistycznym). Szczególnie czarne wizje roztaczała Alicja Topolska z RWE: Śmierć marynarzy rąk SB, handel narkotykami tych ostatnich, widma głodu i bezrobocia marynarzy, beznadziejność studiów w szkołach morskich itp. były codzienną tematyką audycji. Trudno, naprawdę trudno było znaleźć w audycjach o Wybrzeżu choćby jeden pozytyw; choćby iskierkę nadzieji dla ludzi zamieszkujących ten rejon i pracujących tam. Wszystkie audycje zawierały zdecydowane pierwiastki  pierwiastki propagandy antyradzieckiej. 

Są - co oczywiste - wspólne sprawy dla wszystkich ro-botnków niezależne od wielkości skupisk i rodzaju przemysłu. Często są one na pograniczu ekonomii i polityki. Dlatego trudno je jednoznacznie zakwalifikować. Bez wątpienia natomiast stanowią wygodną płaszczyznę dla propaganddwego hasania, polegającego między innymi na zastraszaniu, a tym samym wzbudzaniu nastrojów niepokoju i zderwowania społecznego. Klasycznym przykładem może być "List otwarty kobiet do prezydenta Krakowa" (GL Am. 15.05.1985), w którym po szeregu słusznych i prawdziwych uwag dotyczących zagrożeń ekologicznych stwierdzono, że "w roku 1990 nie będzie w tym mieście żadnego życia roślinnego". Straszono bezrobociem, wynikającym z nieudolności władz PRL, które miało dojść do 11% (przepowiednia ziściła się jak wiadomo dopiero po obaleniu PRL a bezrobocie dochodzi dziś do 14%, ale było i blisko 20%). Krytykowano ówczesną politykę mieszkaniową za "doraźne sztukowanie" i sugerowano(RWE 02.03.1986) zmniejszenie środków na utrzymanie i remonty istniejących zasobów mieszkaniowych. Stałym atakom podlegał poziom życia robotniczych rodzin i wysokość kosztów utrzymania. Wiązano je z działalnością nowych związków, rządu, współpracą z ZSRR, stachanowskim wyścigiem pracy, wyzyskiem przez partyjną nomenklaturę itd. W celu uwiarygodnienie przekazywanych informacji posługiwano się własnymi danymi statystycznymi, których nie można było sprawdzić. 

Indoktrynacji wsi polskiej 

Rzadko zdarzało się, aby rozgłośnie preferowały jednen. temat przez pięć łat tj. od końca 1981 r, do końca 1986 roku. Miało to miejsce w audycjach przeznaczonych dla rolników. Temat - rzeka dotyczył stosunków własnościowych rolnictwa. Omawiano je nie dlatego, że były nieuregulowane łub że społeczeństwo zdecydowanie domagało się ich zmiany. Istota sprawy tkwi w głębokich pryncypiach politycznych. Wiadomo bowiem, że stosunek własności do środków produkcji w masowej skali określa ustrój ekonomiczno-polityczny. Sytuacja na wsi polskiej by/a tego typu, że około 75% środka produkcji jakim jest ziemia znajdowało się w prywatnych rękach, ehłopijwłaściciele indywidualnych gospodarstw rolnych.
Chłopi, właściciele indywidualnych gospodarstw rolnych stanowili więc potężną grupę ekonomiczną, władającą żywotnym - nie tylko w przenośni ale i dosłownie - środkiem produkcji. Stąd wypływa ich znaczenie w strukturze polityczno -społecznej Polski. Utrzymanie ówczesnej sytuacji polityczno-ekonomicznej chłopstwa lub jej wzmocnienie przez zwiększanie potnecjału ekonomicznego będącego w posiadaniu rolników indywidualnych było w centrum zainteresowania zachodnich polityków, a co za tym idzie - zachodniej propagandy radiowej. Każdemu, kto zna choćby tylko abecadło polityki wiadomym jest, że każda grupa społeczna, która jest odpowiednio silna ekonomicznie i zorgani​zowana politycznie, wcześniej lub później, w sposób bradziej lub mniej jawny zacznie sięgać po władzę polityczną i dominację ideo​logiczną. Taki właśnie rozwój sytuacji, z chłopstwem indywidualnym jako siłą motoryczną przemian politycznych był bardzo odpowiedni dla zachodnich ideologów i polityków. Stąd też polskojęzyczne rozgłośnie zachodnie - jako ich agendy-stosowały całą gamę sposobów, które miały sprzyjać takiemu rozwojowi sytuacji w Polsce; rozwojowi rozbieżnemu z oficjalnymi zasadami polityczno-ekonomicznymi Polski lat osiemdziesiątych.
Argumenty rozgłośni miały czasem zadziwiający charakter. Stosowano je jednak wielokrotnie Oto np. RWE (23 08 1983) doszło do wniosku, że "bardzo jasno stwierdzono wobec rolników prywatnych, iż jako klasa społeczna są skazani na zniknięcie". Powtórzono to między innymi 27.04.1983 dodając "dyktatury woli jednak widmo głodu, niż jakąkolwiek akcję na rzecz wsi, rzeczywiście uniezależniającą chłopa od monopolu państwowego"
Autor audycji red. Swiejkowski zapomniał zapewne, że rolnicy na całym świecie - i to już od czasów Hammurabiego - powiązani są z państwem i jego polityką czego dowodem mogą być permanentnie powtarzające się. manifestacje i wyrazy niezadowolenia chłopów z polityki państwowej. Niezależnie czy to Brazylia, Francja czy Polska. Także J-K.Galbraith, znany amerykański ekonomista twierdził, że rolnictwo musi być powiązane z polityką danego państwa.
Zauważmy przy okazji, że np. w byłej Czechosłowacji i NRD rolnictwo uspołecznione było prawie w 100% a nie było tam kłopotów żywnościowych charakterystycznych dla Polski. Konsekwencją audycji o rolnictwie było domaganie się. konstytucyjnej gwarancji nienaruszalności chłopskiej własności. Wniesienie takiej poprawki do konstytucji (art.15/3) niewiele zmieniło wydźwięk audycji poświęconych temu tematowi. Nadal dowodzono (np. Gł.Am. 24.11.1986), że "rolnictwo indywidualne nie może rozwijać się w warunkach stałej groźby kolektywizacji". Jeszcze dalej w swoim katastrofizmie poszedł wspomniany red.Swiejkowski dowodząc (20.10.1984), że "grupa ludzi stojących u steru władzy zobowiązana jest doktryną do działania przeciwko chłopom.
Do stałych elementów problematyki rolnej należało po​kazywanie "dyskryminowania" indywidualnych gospodarstw przez państwo. Tonacja krytyk była różna. Obiektywne spostrzeżenia czynił wieloletni korespondent Francji w Polsce B.Margueritte (RFI 30.03.1984) czy Halina Kuczyńska z BBC (18.10.1985), która np. widziała tendencję do zmian na korzyść indywidualnej gospodarki chłopskiej. Również odmienne wrażenie od przekazywanych przez radiostacje odnosił Z.Brzeziński: "Wieś robi rzeczywiście dobre wrażenie. Masa nowych budynków, dużo jednorodzinnych domków dobrze wykończonych, wiele z tych domków ma garaże, ludzie są lepiej ubrani. Pod tym wzglądem czuje się dużą różnicą między miastem a wsią" (oczywiście na korzyść wsi) - pisał w Dzienniku Polskim i Dzienniku Żołnierza (nr 27/171 z 14.07.1987).
 W większości jednak dowodzono, że wieś jest upośledzona pod względem socjalnym, ekonomicznym; że brak w niej "normalnych warunków życia" (RWE 24.08.1984). 
Sytuację tę tłumaczono chłopom między innymi i tak: "a więc chłopie polski jeśli chcesz aby pozostała część narodu nie miała pretensji do ciebie, że płaci drożej w sklepie za małso, mięso, mleko i sery - to siedź raczęj cicho i ciesz się z tego co ci oferujemy. Jeśli natomiast chciałbyś zarabiać więcej -to pamiętaj - że robotnik ci tego nie zapomni" (RWĘ 23.02.1983). Było to;jak widać,jawne przeciwstawianie sobie dwóch klas społecznych. Audycje o wiejskiej biedzie i upośledzeniu w stosunku do miasta powtarzały się permanentnie. 
Pewne, nieliczne fakty i zjawiska opisywane przez rozgłośnie były, co oczywiste,  zgodne z prawdą, ale nie predestynowały do tworzenia określeń, iż "koń ciągnący pług czy bronę, a za nim idący stary chłop z batem w ręku - to symbol kraju rozwi​niętego socjalizmu".
Winą za sytuację wsi polskiej obarczano nie tylko najwyższe władze w kraju ale także – jak zwykle - organizacje społeczno-polityczne działające w środowisku. Najbardziej krytykowane były: ZSL i Kółka Rolnicze, ale widoczne były zdecydowane różnice między audycjami RWE i pozostałych rozgłośni. Ta pierwsza odmawiała obu organizacjom jakichkolwiek działań pozytywnych dla wsi. Wręcz przeciwnie. ZSL posądzano np. że jako przedłużone ramię PZPR dąży do "likwidacji chłopów" (24.01.1986) a Kółka Rolnicze martwią się, że chłopskich pól nie zaatakowała stonka ziemiaczana (24.09.1984). Inny z kolei pogląd prezentowało BBC (np. 24.09.1982 i 18.10.1985) widząc w ZSL reprezentanta interesów chłopskich, zaś w Kółkach Rolniczych sponsora mechanizacji prac rolnych.
Dla „równowagi” pokazywano organizacje, których podstawowym celem istnienia i działania było - wg rozgłośni - polepszenie położenia socjalno-ekonomicznego wsi i chłopów. Należały do nich przede wszystkim "S" działająca w środowisku wiejskim i Kościół.
"S" przedstawiano jako jednego rzeczywistego obrońcę chłopów, organizację, która potrafi rozwiązać sprawy wyżywienia narodu polskiego. Przekonywano, że wszelkie pozytywne zmiany, które zachodziły na wsi od roku 1981, zaistniały właśnie dzięki tej organizacji.
Łączenie roli Kościoła z problemami wiejskimi wyraźnie dało się zauważyć w związku z rozmowami na temat Fundacji Rolnej, która miała zaistnieć w Polsce pod auspicjami Kościoła (lata 1985 - 1986). Sugerowano, że Fundacja i Kościół mogły w znacznym stopniu rozwiązać problemy indywidualnych rolników i pomóc rolnictwu w ogóle.
Należy podkreślić, że audycje związane z działalnością Kościoła w środowisku wiejskim był stonowane, zbliżone do obiektywizmu. Agresywny ton wobec władz pojawił się dopiero po zerwaniu rozmów o powołaniu Fundacji.
Kierunki, zakres i metody oddziaływania na inteligencję polską
Zachodni propagandyści zdawali i zdają sobie doskonale sprawę, że realizacja założeń politycznych nie może się dokonać bez wywierania presji na inteligencję w celu spowodowania zmian w jej poglądach i przede wszystkim postawach. Robotnicze strajki, bunty młodzieży, są jedynie (?) sposobem wypełnienia teoretycznych treści. Przygotować je może tylko inteligencja. 
Grupa inteligencji związanej z przemysłem, ekonomiką i ogranizacją pracy ma możliwość oddziaływania na członków innych struktur społecznych nie tylko przez obcowanie z nimi przez osiem godzin każdego dnia, ale również pośrednio poprzez swoją efektywność pracy; lub jej brak. Ze względu na tę właśnie specyfikę poświęcono jej dużo miejsca przede wszystkim w kontekście kolejnych reform, lub przeorganizowania systemu zarządzania gospodarką narodową i oddzielnymi przemysłami lub konkretnymi przedsiębiorstwami.
Radiostacje nie negowały potrzeby zmian, ale a'priori uznawały je za nieudane jako, że zajmować się nimi mieli ludzi z kręgów partyjno-rządowych,charakteryzujący się wg radiostacji niskimi kwalifikacjami i indolencją organizatorską (4|SI Gł.Am. 10.05.1982)

Motyw ten przewijał się przez cały omawiany okres. Jednak w wyniku procesów zachodzących w zarządzaniu i jego pewnych efektów, radiostacje zmuszone były zmienić nieco wydźwięk przekazów i odnotować pozytywne zmiany. Poniektóre radiostacje oceniły je obiektywnie; inne wyrażały jak gdyby żal, że jest jakiś postęp. Tu wwarto przytoczyć myśl prof. Kowalczyka (jednego z byłych wicepremierów), który uważa, że przeciwnik nigdy nie atakuje słabych stron systemu politycznego ale odwrotnie: mocne i pozytywne.
Jest truizmem stwierdzenie, że im inteligentniejsze osoby tym bardziej zróżnicowane muszą być formy oddziaływania na nie. Tak też było w omawianym przypadku. Audycje zawierały wiadomości nie tylko dla osób – podmiotów omawianego działania, ale ich zróżnicowana jakość i ilość miały wpływać na negatywny stosunek do organizacji i instytucji związanych z funkcjonowaniem kadry inteligencji przemysłowej. Indoktrynowana grupa - cechująca się między innymi w przeciwieństwie do tzw wolnych zawodów, intelektualistów, poczuciem dyscypliny systematyzacji i uporządkowanym systemem działań. Przyjęto więc uprządkowany system audycji cyklicznych: pięcio, siedmio i dwunasto-odcinkowych. Ich autorami były osoby o znanych w środowisku nazwiskach.
W wielu audycjach podawano informacje zgodne z krytycznymi odczuciami kadry. Dotyczyły one np. dekapitalizacji parku maszynowego, luki technologicznej między nami a zachodem, nieefektywności gospodarki poprzez kolejno powoływane "ciała" itd. Poza tym uwagi radiostacji okazały się po części prawdziwymi, w tym znaczeniu, że zostały zrealizowane niektóre programy i przewidywania relacji i specjalistów od zarządzania. Suma tych i innych oddziaływań mogła więc mieć niebagatelny wpływ na postawy omawianej części inteligencji.
Środowisko naukowe w Polsce i jego problemy postrzegane były prawie wyłącznie przez pryzmat Ustawy o weryfikacji naukowców wyższych uczelni i PAN. Jedynie na marginesie tego problemu w kilku audycjach wspomniano o kłopotach finansowych i organizacyjnych z którymi borykała się nauka polska. W sumie audycji było, jak na pięć lat, oraz rangę naukowców i nauki niewiele ! Może to nasuwać dwojakiego rodzaju przypuszczenie: że rozgłośnie zachodnie nie przykładały należytej wagi do oddziaływania na środowisko naukowe, co jest raczej wątpliwe i druga hipoteza, iż problemy tego środowiska - poza Ustawą o weryfikacji - nie dostarczały tematów godnych propagandowo sugerowanej  transformacji. W stałym powtarzaniu informacji o politycznym wydźwięku weryfikacji, znalazły się. w ostatnim czasie omawianego okresu konkluzje o braku rezultatów pożądanych przez władze Polski w wyniku zmiany Ustawy. Były one skonstruowane tak, iż można je było dowolnie interpretować: albo słabością rządu, albo siłą świata nauki pozostającego w opozycji do kierownictwa polityczno-administracyjnego PRL.
Alternatywne konstruowanie wiadomości było charakterystyczne przy  oddziaływaniu na naukowców. Ma ono ten walor, że można powracać jedynie do tych informacji, które okazały się prawdziwe i podkreślać, że rozgłośnia miała właśnie racją. Tak np. było np. z audycją omawiającą ankietą wg. której przeprowadzana miała być weryfikacja w uczelni. W pierwszych słowach stwierdzono, że kwestionariusz nie zawiera "żadnych rewelacji", ale już pod ko​niec zauważono, iż pod pozorem legalności "szykuje się i przeprowadza akcją polityczną, czystką kadry pod kątem jej lojalności wobec pratii i władz" (RWĘ 26.06.1982).
Kolejnym wyróżnikiem omawianych audycji było ześrodkowanie uwagi potencjalnych słuchaczy na losach kilku naukowców. Nazwiska p.t. Samsonowicza, Findeisena, Geremka, Lamentowicza nie znikały z fonii przez dwa lata. Każdy z wyżej fwyminenionych i innych był "wybitnym", "znanym", "cieszącym sią autorytetem" itp. Dodatkowo, dla podkreślenia ich wyjątkowości przeciwstawiano innych naukowców, tzw, prorządowców, o których narażano sią ironicznie lub z lekkceważeniem. Na przykład o doc.J.Kosseckim mówiono: "jest on zwolennikiem pseudonaukowego patosu, ukrywa sią pod dymną zasłoną nauk ścisłych skąd żongluje uczonymi terminami ..; spod pseudonaukowości wypełza jednak zawsze propaganda" ( RWE 16.08.1982) . Profesorowi J.Wiatrowi zaś, jako jedyną referencję przypisano dyrektorowanie instytutem badawczym zlokalizowanym przy KC PZPR (RWE 24.06.1983).
Atakowano również całe nowowybrane kierownictwa wyższych uczelni jak np. Uniwersytetu Gdańskiego. Rektora i jego zastąpców okrzyknięto od razu - bez sprawdzenia efektywności działań - "bezsprzecznie najsłabszą ekipą, która w sposób bezwzględny zabrała się do likwidacji demokratycznych zwyczajów na uczelni". (Głos Ameryki 19.12.1981). Weryfikację naukowców i uchwalenie Ustawy GŁ. Am. podniósł do godności frontu walki politycznej, który "ulokował się, u bram uniwerstytów" . Najostrzej jednak zamierzenia Ustawy określiła RWE (13.01.1985) oceniając, iż: "stalinizm może się na tym tle wydawać epoką złotej wolności polskich uczelni wyższych". Nie przeszkodziło to wszakże w innej audycji przedstawić okresu stalinizmu jako czasu kiedy uniwersytety próbowano przekształcić w instytucje czysto usługowe, wykonujące wyłącznie polecenia partii i rządu. Rok później A.Abramowicz w RWE 14.06. 1986 uznał, że trafniejsze jest porównanie dookresu hitleryzmu.
Można skonkludować , że sprawom nauki polskiej rozgłośnie nadały wybitnie polityczny wydźwięk.
Zagadnieniami nauki i naukowców "żyją" w kraju stosunkowo niewielkie grupy ludzi. Dla szerokiego ogółu społeczeństwa tematy dotyczące nauki i naukowców są interesujące i przyciągają uwagę wtedy, kiedy stają się problemami ,,czvli sprawami do roz​wiązania tak ważnymi, że usuwają w cień interesy innych grup zawodowych i społecznych.
Odwrotne proporcje, aniżeli w stosunku do naukowców, należyłoby przyjąć przy określaniu częstotliwości funkcjonowania w świadomości społecznej spraw ludzi kultury i sztuki. Poprzez środki masowego przekazu takie jak radio, film, literatura, prasa, a przede wszystkim obecnie telewizja, osoby i ich dzieła - czy skromnie j -wy twory, zapewniają niemałą ilość czasu każdego z nas. Ich nagła nieobecność nie może pozostać niezauważona. Właściwość tę wykorzystały polskojęzyczne rozgłośnie zachodnie zwłaszcza w początkowym okresie po wprowadzeniu stanu wojennego, którego widocznym efektem był między innymi bojkot - przede wszystkim TV - ale także radia; przez liczne i o znanych nazwiskach grupy twórców i odtwórców kultury i sztuki. Osobom tych profesji, goszczącym niejako u nas w domach, poświęcono w latach 1982-1983 bodajże największą liczbę audycji w grupie inteligencji. Stanowiła, ona (liczba) pewien ewenement w całości przekazów lat 1981-1986. Ich specyfika polegała na tym, że głównym winowajcą ówczesnego status quo środowiska kultury był wicepremier M.F. Rakowski, a nie jak zawsze partia, rząd ... Ukuto nawet termin: "Rakowszczyzna" (RWE 06.12.1982). Stwierdzenia, iż M.F.Rakowski używa szantażu, zawoalowanych pogróżek, szykanowania itd. należały do stałych elementów prawie wszystkich audycji. Zawsze posługiwano się w nich wybranymi nazwiskamai. Tym sposobem dochodziło czasem do, delikatnie się wyrażając, paradoksów intelektualnych. Np. film polski i problemy kinematografii utożsamiano z osobą A.Wajdy (BBC 01.02.1982). Nazwiska i osoby przypisywane były jednoznacznie do dwóch tylko grup: antyrządowych i rządowych  lub antykomunistycznych i komunistycznych. Żadnej strefy pośredniej nie było. Gloryfikowana pierwsza grupa to - nazwijmy ją - kontestatorzy. Grupa druga to osoby z listy (RWE  22 . 04 1982') „kolaborantów”. Ci pierwsi przedstawiani byli jako żołnierze; byli atakowani, dokonywano na nich najazdów, oni sami zaś "bronili się" itd. Używano języka walki, lub… podjudzano do niej. Grupa pierwsza to "ciemnogród", "stalinowscy terro-retrycy", "sprzedawczyki" itp.
Dychotomiczny podział równie wyraźnie ujawniał się, w oddziaływaniu na środowisko dziennikarskie. Tu osoby oceniano nie według poglądów, postaw, lecz w zależności od miejsca pracy. Na przykład wszyscy pracujący w Tygodniku Powszechnym lub Niewidomym Spółdzielcy (gdzie znalazło etat wielu opozycyjnych dziennikarzy) byli niepokalani.
Innym, zatrudnionym np. w Trybunie Ludu lub Żołnierzu Wolności przypisywano wszelkie pejoratywne przymioty. Tę ostatnią gazetą określano między innymi jako "naczelna gadzinówka obserwująca świat przez brunatno-czerwoną mgłę" (miało to oznaczać jej komuno-faszystowski charakter - RWĘ 22.04.1982), a jej pracowników cechuje po pierwsze zajadłość w zwlaczaniu ruchów wolnościowych" (RWE 06.07.1983).
Inny rodzaj połówkowego podziału dziennikarzy dotyczył przynależności do stowarzyszeń dziennikarskich: SDP v. SD PRL i samych tych organizacji. BBC wyraziło nawet przypuszczenie, (23.02.1983), że przynależność do SD PRL będzie obligatoryjne, a ci, którzy nie zechcą być jej członkami pozbawieni będą możliwości wykonywania zawodu dziennikarskiego. Oczywiście okazało się to nieprawdą. W tym przypadku chodziło o spowodowanie odruchów buntu, niezadowolenia, zamanifestowanie niezgody na przymusowe - jakoby -członkowstwo w nowopowstałej organizacji. Aby pokazać, że w góle jest wstydem przynależność do nowego stowarzyszenia, ta sama rozgłośnia (04.04.1982) podała, iż "spikier starając się nie patrzeć w kamerę telewizyjną odczytał nazwiska nowego zarządu”. Audycje tego typu pozostawały w wyraźnej niezgodzie z rezolucją międzynarodowej organizacji dziennikarzy, zwracającej się do swoich członków na całym świecie o działania na rzecz umocnienia narodowych organizacji dziennikarzy.
Trzeci wreszcie podział dziennikarzy, dokonywany przez rozgłośnie polskojęzyczne zlokalizowane na „zachodzie”, zasadzał się na pisaniu do prasy oficjalnej i podziemnej. Przez wiele lat rozgłośnie prowadziły promocyjną działalność na rzecz prasy nielegalnej, czytając fragmenty jej artykułów, przytaczając wypowiedzi redaktorów i prowadząc tzw. polemiki sprowadzające się de facto do stawiania sugerujących pytań, ponieważ możliwości jednoczesnego – przez obie strony - stawiania tez, wątpliwości i odpowiedzi – nie było. Działalność powyższą motywowano zapotrzebowaniem społeczeństwa na prawdę (BBC 13.04.1982) i koniecznością edukacyjną (RWĘ 21.09.1986).
Wiele miejsca, poza czasem przeznaczonym dla dziennikarzy prasowych poświęcono PR i TV, choć zdecydowanie więcej telewizji. Wspólną cecha charakterystaczną dla wszystkich audycji był podnoszony zarzut o manipulacyjnych metodach stosowanych przez TV i radio. Według RWE (01.07.1983) miały one wypływać stąd, że "radio i TV są w systemie komunistycznym jednym z najważniejszych istrumentów sprawowania władzy i kształtowania postaw społecznych przy pomocy propagandy". Szczególnie dużo miejsca poświęcono (jakoby) manipulacjom PR i TV przy okazji wizyt papieża i przy relacjonowaniu obchodów pierwszomajowych. Czasami winnymi byli przełożeni kamerzystów, czasem nieokreślony bliżej "szef od pro​pagandy". Czasami zaś zarzuty konstruowano tak, iż nieodparte było wrażenie, że przy każdej kamerze stał "esbek". Nierzadko robiono również osobowe zarzuty wobec "ulizanych panów z przedziałkiem, wyfiokowanych pań" (RWĘ 16.02.1986) itd. W zdecydowanej jednak mierze winnymi były władze PR i TV. Dziennikarze byli najczęściej, w relacji rozgłośni, ofiarami tych pierwszych.
Wymiernym, acz niezupełnie pełnym wymiarem wartości jaką rozgłośnie zachodnie przykładały do propagandy kierowanej do środowiska dziennikarskiego może być czas audycji przeznaczonej dla tej grupy wynoszący około 180 godzin rocznie co wymaga zapisania (w przybliżeniu) 4 000 stron maszynopisu. Jest to wymiar niebagatelny.
Aby, choćby tylko w miarę precyzyjnie, zrelacjonować problematykę propagandową rozłośni polskojęzycznych nakierowaną na intelektualistów,należałoby poświęcić oddzielne miejsce osobie byłego rzecznika rządu polskiego J.Urbana, "Polityce”, tzw. prawu prasowemu z 1983 r. itd. Ponieważ ze zrozumiałych względów jest to w tym przypadku niemożliwe, ograniczyliśmy się jedynie do zaznaczenia problemów znacząco preferowanych w rozgłośniach.
Wybraliśmy więc, jako grupę oddziaływania, pisarzy; „Inżynierów dusz ludzkich”
Pisarze cieszą się w Polsce od wielu lat estymą; są „sumieniem narodu" , "elitą duchową", "romantycznymi przewodnikami" itd. Rozłośnie zachodnie podtrzymując usilnie ethos tej grupy, starały się, po pier​wsze, schlebiać pisarzom i po drugie wykorzystać, dla swoich zamierzeń, wyjątkowe usytuowanie ludzi pióra w hierarhii społecznej dla swoich zamierzeń.
Środowisko literackie, ze względu na osobowość każdego jej członka, z natury niespójne i wrażliwe , uległo w omawianym okresie wyraźnemu podziałowi na trzy orientacje /podobnie jak i literatura/: zdecydowanych przeciwników władzy i socjalizmu, niezangażowanych i zwolenników klasycznie (tradycyjnie)  pojętego socjalizmu. Hołubienie pierwszej z nich miało odegrać rolę bieguna przyciągającego dla niezaangażowanych literatów. Postponowanie drugiej grupy, spełniać miało rolę bieguna przeciwstaw​nego, odpychającego.
Grupa pierwsza to "pisarze opowiadający się po stronie zniewolonego narodu, wyrażający dążenie do wolności i prawdy, walczący o podstawowe wartości moralne i społeczne...elita polskiej literatury, a niektórzy z nich mogą kandydować do Nobla" /RWE30 o4 1986/. Tu wymieniano: A. Kijowskiego, B.Sadowską, A.Kamińską, A.Drawicza, J.J.Lipskiego. (Kto, ogólnie rzecz rozpatrując, kojarzy ich dziś jako koryfeuszy literatury, choćby tylko polskiej?) Na antypodach w/w usytuowano m.in. Dobraczyńskiego, Auderską, Koźmińskiego, Bratnego, Żukrowskiego i wielu, wielu wielu, wielu innych. Język i stosunek do ostatniego z wymienionych posłużyć może jako egzemplifikacja sposobów propagandowych zachodnich rozgłośni. Oto przykłady z jednej tylko audycji RWE /24 04 1982/ o W.Żukrowskim, jednym z najznakomitszych polskich pisarzy ostatnich kilkudziesięciu lat: "oddaje swe pióro na usługi - nazywając rzecz po imieniu - agentury zaborczego Kremla", "Żukrowski zaś jest miernym pisarzem i kiepskim, bo nie umiejącym porządnie wykonać powierzonego sobie zadania - kolaboranciną", "powierzono mu rolę klakiera każdorazowej liniii partii i to z pozycji karnawałowej". Każdy, kto cztał ksiązki Żukrowskiego sam może ocenić powyższe stwierdzenia.
Audycje bardziej wyważone w treści stanowiły wywiady z pisarzami żyjącymi w kraju. Charakteryzowały się one brakiem agresywności, aczkolwiek przesycone były często z ich strony rozgoryczeniem i subiektywizmem.
Ponadprzeciętne znaczenie przydawano w owym czasie ZLP. Dla dodania mu splendoru, używano nader często określeń przymiotnikowych, takich jak: "ZLP - organizacja zrzeszająca ludzi szczególnie predestynowanych do tego aby być awangardą twórczej myśli narodu" /RWE 3 12 1982/, "ZLP - jedna z ostatnich instytucji sprzeciwiających się polityce komunistycznych władców PRL" /BBC 20 08 1983/.
Przeciwstawieństwem była Podstawowa Organizacja Partyjna (POP) w ZLP. Odmawiano jej w ogóle prawa do wyrażania opinii /RWE 27 04 1982/. Jednakże chwalono kiedy oświadczenia czy decyzje tejże POP odpowiadały poglądom rozgłośni. Tak było np. kiedy POP wystąpiła w obronie Stefana Bratkowskiego, lub kiedy - w ramach dyskusji przed X Zjazdem PZPR - skrytykowano dotychczysową politykę władz.
Największą „troskę” o ZLP wykazywały radiostacje zlokalizowane w Niemczech: RWE i Deutschlandfunk. Ta ostatnia 2,5 minutową audycję / 1 03 1983/ nasyciła prawie do granic pojemności takimi zwrotami jak: "w polityce kulturalnej Jaruzelskiego wieje teraz zimny wiatr syberyjski". „Przeciwko ZLP rozpętano oszczerczą kampanię przypominającą styl stalinowski z początku lat pięćdziesiątych". Audycje o ZLP i pisarzach zniknęły w zasadzie z anteny po wyborach do władz tej organizacji w 1986 roku, kiedy to zapanował stan pewnego consensusu między pisarzami i przedstawicielami administracji państwowej.
"Wychowywcze" oddziaływanie na młodzież
Danuta Drzewińska z RWĘ /16 03 1986/ stwierdziła: "Trudno o ważniejszy - w kontekście kształtowania się poglądów politycznych - temat, niż postawy młodzieży" i kontynuując swoje słuszne spostrzeżenie mówiła:

" wielokrotnie na naszej antenie omawialiśmy wyniki ankiet niezależnych na ten temat, opracowania instytucji rządowych, spostrzeżenia publicystów, prasy podziemnej".
Zainteresowanie problematyką młodzieżową było charakterystyczne nie tylko dla RWE. Pozostałe rozgłośnie również zajmowały się sprawami młodzieży, aczkolwiek w skali nieporównania mniejszej. Niektóre rozgłośnie, jak np. RFI w ciągu roku poświęciły temu tematowi zaledwie kilka informacji.
Analizę doniesień poświęconych młodym ludziom rozpoczniemy w sposób nieco niekonwencjonalny: od przekazów przeznaczonych dla nauczycieli. Jest bowiem truizmem dowodzenie o wielkim wpływie jaki wywierają na swoich wychowanków nauczyciele. Rozgłośnie uwzględniając ten stan rzeczy nie żałowały antenowego czasu na kształtowanie u nauczycieli ocen ówczesnej rzeczywistości , mając nadzieję, że będą one przekazywane w jakiś sposób młodym ludziom /uczniom/.
Najczęściej przypominano wychowawcom ich złe - w stosunku do innych grup zawodowych – uposażenie; co było zgodne z prawdą. Wiadomo zaś, że nic nie nastraja tak rewolucyjnie jak bieda i niedostatek. 
Druga tendencja wyraźnie przejawiająca się w audycjach mających na celu przeciwstawienie nauczycielstwa obowiązującemu programowi, zasadzałała się na uwypukleniu dysonansów między powołaniem nauczycielskim a żądaniami i polityką władz w zakresie wychowania i nauczania. Oto kilka przykładów. "Robi się z nauczycieli urzędników. Obowiązujący od lat program nauczania podważa autorytet nauczycieli i wychowawców" /RWE 23 09 1984/, "Ostentacyjnie stosowana zasada, że kto nie służy partii ten musi płacić za to upośledzeniem, wzmaga w środowisku nauczycielskim zainteresowanie Solidarnością /RWE 24 09 1984/. "Pranie mózgów w systemie oświaty PRL przypomina mrówczą pracę, prawie nizauważalną" /RWE3 08 1986/
Krytykę metod wychowawczych i programów nie ograniczano tylko do szkolnictwa. Podlegały jej także działania przedszkolne.Pierwszego listopada 1984r. RWE nadało audycję o indoktrynacji przedszkolaków w Polsce.
Wielokrotnie i zdecydowanie oburzano się na spędzanie przez dzieci wakacji w NRD, widząc tu pułapkę polegającą na indoktrynowaniu w stylu RUDEHO PRAVA i NEUES DEUTSCHLAND /np. RWE 8 03 1983/.
Samej młodzieży sugerowano, iż jest pokoleniem straconym...i tu następowały dość dziwne uzasadnienia, tak jak gdyby brakowało racjonalnych.
Wymieniano więc na przemian rozwiązanie NZS z garnięciem się młodzieży do Kościoła; narkomanię i alkoholizm oraz działalność w organizacjach podziemnych /RWE 22 06 1983/. Obwieszczono coś w rodzaju apokalipsy. Tym bardziej, że programy szkolne zmierzały, wg. RWE, do wynaradawiania młodzieży /9 04 19S5/ i propagowania jedynie treści marksistowsko - leninowskich. Proponowano oczywiście alternatywne rozwiązanie /RWE 20 01 1985/ polegające na absolutnej swobodzie młodzieży szkolnej , nie pdlegająej w żadnym calu nikomu. Całkowita wolność dzieci decydujących o programie , lekcjach, przepisach szkolnych. Program dla młodzieży nader atrakcyjny!
Jedną z organizacji cieszących się zaufaniem rozgłośni zagranicznych były "kręgi Małkowskiego" istniejące od 1980 r. w ramaeh ZHP. Uznano, że są one czynnikiem mogącym przywrócić harcerstwu właściwy wymiar i znaczenie /RWE 11 11 1982 r./ Kierownictwu "kręgów" przeciwstawiano zdecydowanie "komunistyczne kierownictwo ZHP, nie mające nie wspólnego z autentyczną pracą harcerską" /RWE 9 11 1982/ Treści audycji zmierzały bez wątpienia do rozbicia jedności ZHP. Bardzo często przy tym posiłkowano się Kościołem jako instrumentem najważniejszym dla harcerzy i harcerek. 

O wiele mniej czasu niż harcerstwu, poświęcano studenckim organizacjom młodzieżowym preferując przy tym, co oczywiste, NZS. 
Końcówka 1985 i 1986 roku były zdominowane przez informacje o organizacji Wolność i Pokój /WIP/. Treść  służyła zniechęceniu młodzieży do odbywania służby wojskowej, podrywaniu autorytetu wojska, osłabianiu jego dyscypliny. Środkiem służącym temu było przede wszystkim propagowanie pacyfizmu, kosmopolityzmu, rozszerzanie do niebezpiecznych granic reklamy służby zastępczej. Aktywistów WIP usiłowano wykreować na idoli młodzieży walczących i cierpiących za nią.
Zakończenie
Na koniec sprawa tyle istotna, co być może kontrowersyjna. Zaprezentowane tu streszczenie szerszego opracowania jest analizą krytyczną. Nie oznacza to jednak, że autor potępia wszystko, co przekazywały/mówiły rozgłośnie. Nie! Nie ośmieliłbym się również twierdzić, że działały one na niekorzyść Polski.
Stwierdzam natomiast, że działały zdecydowanie na szkodę ówczesnego ustroju społeczno-politycznego; szkodziły władzom, socjalizmowi, czasem całemu społeczeństwu, co widać dopiero obecnie.
Zakładam, że rozgłośnie chciały się włączyć do budowy innej Polski, ale burząc to co było. Czy to jest dobra metoda: burzyć aby budować? Miały radiostacje pewne racje w swoich destrukcyjnych działaniach, w ujawnianiu zła, nieprawości i nieprawidłowości. Natomiast metody i treści stosowane dla tych celów były często, najczęściej, nie do przyjęcia. Ale można to zrozumieć. Z oddalenia tysięcy kilometrów łatwo jest radzić, podpowiadać, instruować.Tym bardziej, że skutki zakładanych efektów autorów tych audycji nie dotyczyły ani nie dosięgały. Byli oni jak kibice sportowi, którzy denerwują się, krzyczą. Z boku, z oddalenia, z innej perspektywy widać może lepiej; ale to nie oni walczyli, nie oni się bili, nie oni cierpieli. Żaden nasz wysiłek ich również nie dotyczył. Nasze kłopoty nie były kłopotami zagranicznych rozgłośni i  ich personelu wykonawczego oraz mocodawczego. J. H. Turner napisał w obszernym tomie Struktura teorii socjologicznej (str.653), że  działania społeczne „oznaczają coś innego wtedy, gdy sa obserwowane z zewnątrz, a coś zupełnie innego gdy są doświadczane subiektywnie w procesie interakcji”. Postawić należy sprawę jasno. Trudno jest mieć pełne zaufanie do rad konstruowanych za obce pieniądze. Zresztą dziś widać nader wyraźnie, że po obaleniu poprzedniego ustroju społecznego omawiane krytycznie przez radiostacje tematy i sprawy wcale nie uległy naprawie a wręcz odwrotnie: wiele znich dopiero teraz jest rzeczywistymi, społecznymi problemami. I trzeba je znów rozwiązywać. Tylko jak?!
Zakończeniem (rozdziału?) niech będzie fragment poezji J. Słowackiego:

Szli krzycząc” Polska, Polska” ,wtem jednego razu

Chcąc krzyczeć zapomnieli na ustach wyrazu

Pewni jednak, że Pan Bóg do synów się przyzna

Szli dalej krzycząc „Boż, ojczyzna, ojczyzna”

Wtem Bóg z Mojżeszowego pokazał się krzaka

Spojrzał na te krzyczące i zapytał „Jaka?”

�     Ten i wszystkie następne cytaty z polskojęzycznych rozgłośni zlokalizowanych na Zachodzie przytaczamy z „Przeglądu audycji zachodnich /tzw. nasłuchy/ wydawanego przez były Komitet d/s Radia i Telewizji.





� Stanisław Kuśmierksi. Teoretyczne problemy propagany i opinii publicznej. PWN Warszawa 1980, str 16





� Maciej Józef Kwiatfcowski. Tu Polskie Radio Warszawa. PIW.Warszawa 1980 str 184 i dalsze.





� Por. Komunikat z badań: Odbiór radiowych rozgłośni zagranicznych nadających w języku polskim, lipiec 1985 r.


� Biuletyn nr 3/10 Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 1987 str 163-164


� Kultura nr 4/463 , Paryż 1986. RWE - próba opisu str. 28





� Zbigniew Bokszański, Andrzej Piotrowski, Marek Ziółkowski. Socjologia języka. Wiedza Powszechna, Warszawa 1977, str 88.





� Por. Jan Michałowski. Obieg informacji w podzielonym świecie. KiW 1986. str 177.





PAGE  
7

